Antyoksydanty, przeciwutleniacze, wolne rodniki – słyszymy o nich na każdym kroku, nie zawsze zdając sobie sprawę z tego, czym tak naprawdę są. Dziś skupimy się na tych, które mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Antyoksydanty – co to jest i jakie jest ich zadanie? Dlaczego są tak wartościowe? Podpowiadamy, jaką rolę pełnią antyoksydanty w diecie i co jest ich naturalnym źródłem.

Antyoksydanty – co to jest? 

Antyoksydanty – co to za tajemniczo brzmiąca nazwa? Co to są antyoksydanty i dlaczego tak dużo mówi się o ich korzystnym wpływie na ludzki organizm? Antyoksydanty, znane także jako przeciwutleniacze, to grupa związków chemicznych, które mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Wspierają układ odpornościowy, poprawiają samopoczucie i spowalniają procesy starzenia. Ich głównym zadaniem jest jednak walka z wolnymi rodnikami. To właśnie antyoksydanty mają zapobiegać tworzeniu się nadmiaru wolnych rodników i brać czynny udział w procesie ich neutralizacji. Co więcej – przeciwutleniacze naprawiają także szkody wyrządzone przez wolne rodniki. 

Antyoksydanty możemy podzielić na endogenne i egzogenne. Te pierwsze to naturalne antyoksydanty występujące w komórkach naszego organizmu, a drugie – antyoksydanty dostarczane z zewnątrz, na przykład wraz z pożywieniem. Nie jest więc tajemnicą, że naszym zadaniem jest dbałość o przyjmowanie optymalnej ilości antyoksydantów. To nie będzie trudne, ponieważ ich głównym źródłem są produkty pochodzenia roślinnego, a przede wszystkim owoce i warzywa. Zanim jednak powiemy sobie, w jaki sposób dbać o antyoksydanty w żywności, wyjaśnijmy jeszcze czym są owiane złą sławą wolne rodniki. 

Wolne rodniki kontra antyoksydanty

Wolne rodniki to cząstki, które naturalnie występują w organizmie człowieka. Przyspieszają one procesy starzenia, a co więcej – zwiększają ryzyko takich chorób, jak chociażby cukrzyca, miażdżyca, astma, choroby nowotworowe czy choroba Parkinsona. Do powstawania wolnych rodników przyczyniają się z kolei takie czynniki jak: promieniowanie UV, przewlekły stres, palenie papierosów, picie alkoholu czy chociażby brak snu zaburzający regenerację. Problem pojawia się w momencie, gdy dochodzi do zaburzenia równowagi pomiędzy ilością dostarczanych antyoksydantów a ilością wolnych rodników w naszym organizmie. W tym przypadku, brak równowagi nie tylko przyspieszy procesy starzenia, ale także osłabi organizm. Wspomniane wyżej antyoksydanty są więc swoistym mechanizmem obronnym naszego organizmu.

Antyoksydanty w diecie – jakie mają znaczenie? 

Wspomniane wyżej zaburzenie równowagi będzie niosło za sobą wiele konsekwencji. Sytuacja, kiedy wolne rodniki przewyższają liczbę antyoksydantów, negatywnie odbije się na naszym zdrowiu. Może doprowadzić do tak zwanego stresu oksydacyjnego i do rozwoju wielu chorób. Przeciwdziałać temu możemy w bardzo prosty sposób. Jaki? Sprawdzonym przepisem są antyoksydanty w diecie. Naturalne antyoksydanty występują w wielu produktach, które spożywamy na co dzień. Z uwagi na ich niezwykle cenną rolę w naszej diecie, warto przywiązać większą uwagę do codziennego menu i zadbać o to, by nie zabrakło w nim produktów będących źródłem naturalnych przeciwutleniaczy. A gdzie je znajdziemy? Przede wszystkim w warzywach i owocach. Warto jednak pamiętać, że największą wartość mają te surowe, ponieważ poddanie ich jakiejkolwiek obróbce termicznej powoduje zmniejszenie cennych właściwości. 

Antyoksydanty w żywności – warzywa i owoce bogate w przeciwutleniacze

Naturalne antyoksydanty znajdziemy we wszystkich produktach pochodzenia roślinnego. Jemy je z pewnością codziennie. Jeśli jednak nasz jadłospis jest ubogi w warzywa i owoce bogate w antyoksydanty, warto to jak najszybciej zmienić. Jakie antyoksydanty w żywności znajdziemy i co będzie ich najlepszym źródłem? 

  • witamina C – owoce cytrusowe, truskawki, porzeczki, kiwi, dzika róża, czerwona papryka, kalafior, kapusta,
  • witamina A – żółte owoce i warzywa, zielone owoce i warzywa,
  • witamina E – mango, kukurydza, szpinak, brukselka, 
  • selen – cebula, czosnek, grzyby, 
  • cynk – nasiona roślin strączkowych,
  • flawonoidy – jabłka, czerwona papryka,
  • luteina – pomarańczowe owoce i warzywa, warzywa liściaste,
  • likopen – grejpfruty, pomidory,
  • beta-karoten – morele, marchew, szpinak, dynia.

Naturalne antyoksydanty w owocach i warzywach są świetnym sposobem na złapanie równowagi między antyoksydantami a wolnymi rodnikami. Dostarczanie ich wraz z pożywieniem gwarantuje nieco silniejsze działanie ochronne na nasz organizm, bowiem jeden produkt dostarcza zwykle kilka rodzajów przeciwutleniaczy, które ze sobą współpracują.

Mając już wiedzę, gdzie znajdziemy naturalne antyoksydanty w żywności, nieco łatwiej będzie nam skomponować zdrową dietę. Jeśli chcesz oddać to jednak w ręce profesjonalistów, sprawdź ofertę Fitering. Najlepsza dieta pudełkowa – Wrocław? Świetnie trafiłeś! 

Zobacz także: Co musisz wiedzieć o diecie białkowej? 

Udostępnij

Skomentuj

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

Go Top