Dieta białkowa jest jedną z najpopularniejszych, a jednocześnie najbardziej kontrowersyjnych diet odchudzających. Zakłada większy udział protein w codziennym menu, całkowitą eliminację – a na późniejszym etapie – ograniczenie tłuszczów i węglowodanów. Jadłospis zmienia się w zależności od fazy diety. Dla kogo jest przeznaczona i czy dieta białkowa jest zdrowa

Co to jest dieta białkowa? Efekty i zasady

Niedobór białka może mieć poważne konsekwencje zdrowotne, jednak jego nadmiar w diecie również nie jest pożądany. Dieta białkowa to dieta odchudzająca, która zakłada zwiększenie udziału protein w codziennym jadłospisie. Te mają przyczynić się do gubienia zbędnych kilogramów. Co jednak najważniejsze – białko jest jednym ze składników – obok tłuszczów i węglowodanów – odgrywających kluczową rolę w organizmie. Dieta białkowa zakłada jednak całkowitą eliminację, a później znaczne ograniczenie dwóch ostatnich składników. Jakie to daje efekty i na jakiej zasadzie jest komponowana dieta białkowa

Jedną z najbardziej znanych diet białkowych jest tak zwana dieta Dukana. Zakłada ona cztery fazy, z czego pierwsze dwie mają na celu zrzucenie nadprogramowych kilogramów, a dwie kolejne utrzymanie wagi i uniknięcie efektu jo-jo. Dieta wysokobiałkowa opiera się na kilku naczelnych zasadach, z których najważniejsze mówią o spożywaniu posiłków tylko wtedy, gdy czujemy głód, piciu dużej ilości wody, unikaniu aktywności fizycznej przez pierwsze tygodnie z uwagi na znaczne osłabienie organizmu, a także całkowitej eliminacji tłuszczów przez dwie pierwsze fazy diety. 

Dieta wysokobiałkowa jest dietą dosyć restrykcyjną, jednak dającą bardzo szybkie efekty. U osób, u których stosowana jest dieta białkowa, efekty widoczne są praktycznie w pierwszych tygodniach. Co ciekawe – ten rodzaj diety nie narzuca praktycznie żadnych ograniczeń kalorycznych pod warunkiem, że spożywamy tylko dozwolone produkty. Jadłospis diety białkowej zmienia się w zależności od tego, na jakiej fazie diety jesteśmy. 

Dieta białkowa – dla kogo jest polecana? 

Dieta wysokobiałkowa jest dietą stosowaną szczególnie w przypadku osób, które walczą z nadprogramowymi kilogramami i chcą zrzucić trochę wagi. Jednak z dietą białkową możemy mieć do czynienia także wtedy, gdy dzienny jadłospis przewiduje większe podaże białka, ale bez redukcji innych składników odżywczych. Tego typu dieta jest popularna wśród osób, którym zależy na zwiększeniu masy mięśniowej. Stosują ją osoby uprawiające sporty siłowe, które wykazują znacznie większe zapotrzebowanie na proteiny. A czy dieta białkowa jest zdrowa

Ten sposób żywienia ma ogromne grono zwolenników i jest chętnie stosowany jako antidotum na zbędne kilogramy. Po drugiej stronie barykady stoi natomiast solidna grupa jej przeciwników. Wskazują oni szkodliwy wpływ diety na pracę wątroby i nerek. Jest to bez wątpienia dieta, która obciąża organizm, dlatego na jej stosowanie mogą decydować się osoby młode, bez problemów zdrowotnych. Warto jednak zaznaczyć, że dieta wysokobiałkowa może być również zalecona przez lekarza na przykład w ramach rekonwalescencji i regeneracji organizmu chociażby po chorobie nowotworowej.

Dieta białkowa – co jeść, by schudnąć? 

Dieta bogata w produkty białkowe, zwiększenie spożycia białek przy jednoczesnym ograniczeniu tłuszczów i węglowodanów – tak moglibyśmy zdefiniować program żywienia, który przewiduje dieta białkowa. Jadłospis jest jednak uzależniony od konkretnego etapu diety. Zatem poszukując odpowiedzi na pytanie: “dieta białkowa – co jeść?” warto wiedzieć, że podczas pierwszej fazy diety wśród dozwolonych produktów możemy wyróżnić jajka, ryby, owoce morza, drób, czerwone mięso i niskotłuszczowy nabiał. W kolejnym etapie, stosując kurację naprzemienną, do listy możemy dopisać warzywa. W praktyce powinno to wyglądać tak, że jednego dnia spożywamy jedynie produkty białkowe, a kolejnego dnia dodajemy do nich surowe lub gotowane warzywa. Kolejny – czwarty etap wzbogaca dietę białkową o owoce, produkty skrobiowe i pieczywo pełnoziarniste. Przy tym należy pamiętać, że jeden dzień w tygodniu powinien być stricte białkowy. Ostatnia faza tak zwanej stabilizacji, polega na stosowaniu klasycznej diety z utrzymaniem jednego białkowego dnia w ciągu tygodnia. 

Dieta białkowa – przepisy i posiłki

Dieta białkowa jest dietą dość wymagającą. Z pewnością potrzebuje choćby minimalnego zaangażowania w przygotowanie jadłospisu. Jednak wiedząc już, w jakie produkty powinna być bogata dieta białkowa, przepisy na smaczne posiłki wydają się nieco bardziej przystępne. Choćby najprostszy przepis na białkowe śniadania zakłada jajecznicę i wiejski serek odtłuszczony, natomiast na obiad możemy przygotować pierś z kurczaka w ziołach lub łososia na parze. W ramach kolacji możemy zrobić klasyczny omlet. 

Mając już przykład tego, jak może wyglądać dieta białkowa – posiłki wydają się niezbyt skomplikowane. Jeśli jednak komponowanie codziennego jadłospisu, który spełniałby restrykcyjne normy diety białkowej wydaje się zbyt trudne, warto zdać się na profesjonalistów w tym fachu. Wrocław – catering dietetyczny będzie świetną alternatywą dla wymagającej – i niepozbawionej wad – diety białkowej. 

Zobacz także: Czym charakteryzuje się dieta DASH? Jadłospis i zasady

Udostępnij

Skomentuj

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

Go Top