Zbilansowana dieta wegetariańska

Wegetarianizm to nie tylko dieta. Jest to coraz popularniejszy styl życia, który z każdym rokiem zyskuje coraz więcej zwolenników. Szacuje się, że już co piąty Polak mieszkający w dużym mieście jest wegetarianinem. Na czym polega trend wegetariański i czym zastąpić mięso w diecie? Wyjaśniamy, dlaczego tak ważna jest dobrze zbilansowana dieta wegetariańska i podpowiadmy, jak ją racjonalnie ułożyć.

Dieta wegetariańska – coraz popularniejszy styl życia 

Ogromny wybór roślinnych zamienników mięsa. Możliwości zróżnicowania diety opartej o produkty roślinne. Coraz gęstsza sieć lokali oferujących menu dla wegetarian. Wszystko to sprawia, że dziś dieta wegetariańska stała się z jednej strony trendem, który ma ogromny wpływ na zwyczaje żywieniowe Polaków, a przy tym jest po prostu nowym, niezwykle popularnym stylem życia, który nie wiąże się z takimi wyrzeczeniami, jak jeszcze kilka lat temu. Choć po jednej stronie barykady stoją ci, którzy twierdzą, że mięso jest niezdrowe, w odwrocie mamy natomiast głosy mówiące o tym, że dieta pozbawiona mięsa nie jest w stanie dostarczyć nam niezbędnych składników odżywczych. Kluczem do sukcesu jest jednak odpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska. Warto wiedzieć, co i jak jeść, jakich produktów unikać i czym zastąpić mięso. Umiejętność skomponowania pełnowartościowych posiłków i dobrze zbilansowana dieta wegetariańska pozwoli nam bez problemu pokryć dzienne zapotrzebowanie na konieczne składniki odżywcze, w tym białka, tłuszcze czy węglowodany. 

Czym zastąpić mięso? 

Dieta wegetariańska eliminując z jadłospisu mięso, ryby i owoce morza, opiera się przede wszystkim na produktach roślinnych. Może się więc wydawać, że skomponowanie smacznych i odżywczych posiłków wykluczających produkty mięsne, wymaga wyjątkowych zdolności kucharskich. Tymczasem wystarczy wiedzieć, czym zastąpić mięso. Nie wiesz, jak zastąpić mięso w diecie? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka inspiracji:

  • soczewica – jest niezwykle cennym składnikiem diety wegetariańskiej. Posiada wyjątkowe właściwości odżywcze, witaminy i substancje mineralne. Ponadto, soczewica jest bogata w łatwo przyswajalne białko. W kuchni daje ogromne możliwości kulinarne, a odpowiednio przygotowana ma smak zbliżony do mięsa. Świetnie sprawdzi się do przygotowania pulpetów czy burgerów, a także pysznej zupy z soczewicy,
  • ciecierzyca – obok soczewicy jest jedną z najpopularniejszych roślin strączkowych. Bogata między innymi w żelazo, potas czy magnez. W kuchni znajduje szerokie zastosowanie jako zamiennik mięsa do przygotowania wegetariańskich burgerów czy niekwestionowanego króla menu wegetarian – hummusu,
  • tofu – jeśli nie wiesz, czym zastąpić mięso, tofu może okazać się strzałem w dziesiątkę. Jest to nic innego jak twarożek z mleka sojowego, bogaty w wapń, fosfor i białko. Tofu genialnie sprawdzi się jako podstawa do przygotowania zarówno kotletów, omletów, leczo czy jako zamiennik mięsa na przykład do pysznej i zdrowej sałatki. Tofu grillowane, pieczone czy smażone w panierce to hit w wegetariańskim menu,
  • fasola – na świecie występuje w niemal 400 odmianach, nic więc dziwnego, że świetnie wpisuje się także w standardy kuchni wegetariańskiej. Jest bogatym źródłem białka, błonnika pokarmowego oraz cennych składników mineralnych. Fasola – w różnych odmianach – świetnie nadaje się do przygotowania pasztetów, gulaszu czy sycącej zupy. 

Zbilansowana dieta wegetariańska – jak ją racjonalnie ułożyć?

Nieumiejętnie skomponowana dieta wegetariańska i jadłospis niedostosowany do potrzeb organizmu może prowadzić do wystąpienia niedoborów składników odżywczych. Rezygnacja z mięsa, może oznaczać niedobory białka, żelaza, witaminy D czy chociażby kwasów tłuszczowych. Wszystko to może natomiast prowadzić do osłabienia, ogólnego zmęczenia i anemii, a także problemów z tarczycą. Należy pamiętać, że podstawą diety wegetariańskiej jest nie tylko wyeliminowanie produktów mięsnych, ale także wiedza, czym zastąpić mięso. Kluczem do sukcesu jest więc zbilansowana dieta wegetariańska, która będzie uwzględniała wszystkie niezbędne składniki, takie jak białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy oraz składniki mineralne – w odpowiednich proporcjach. Osoby stosujące dietę wegetariańską powinny zwrócić szczególną uwagę na kwestię białka, które jest podstawowym budulcem organizmu, dlatego nie może zabraknąć go w naszym codziennym jadłospisie. 

Dieta pudełkowa wege – zrównoważone żywienie od Fitering 

Odpowiednie skomponowanie posiłków diety wegetariańskiej, które będą smaczne i zdrowe, ale także różnorodne – choć nie trudne, wymaga nieco czasu, energii i zaangażowania. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój jadłospis dostarcza Ci wszelkich niezbędnych składników oraz jest dostosowany do Twoich potrzeb, świetnym pomysłem będzie dieta pudełkowa wege, którą specjalnie dla Ciebie przygotuje Fitering. Catering dietetyczny Wrocław proponuje klasyczną dietę wegetariańską opartą między innymi o warzywa, owoce, rośliny strączkowe, jaja czy produkty pełnoziarniste, a dla osób, które chcą wyeliminować z diety jedynie mięso – Fitering ma do zaproponowania zbilansowaną dietę pudełkową wege zawierającą również ryby. 

Zobacz także: Co to są antyoksydanty? Poznaj warzywa i owoce bogate w antyoksydanty 

Udostępnij

Skomentuj

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

Go Top