czym zastąpić cukier

Spożywamy coraz więcej cukru. Statystyczny Polak zjada blisko 50 kg cukru rocznie. Ten obecny jest nie tylko w słodyczach czy owocach, ale w większości produktów spożywczych. Jego nadmierne spożycie ma negatywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, dlatego warto go ograniczyć. Czym zastąpić cukier w diecie? Jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru i co możemy zyskać, ograniczając jego spożycie? 

Czy warto zastąpić cukier zamiennikami?

Cukier stanowi stały element naszej diety. Jest źródłem energii i składnikiem energetycznym, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz pracę narządów wewnętrznych. Problem tkwi jednak w jego nadmiernym spożywaniu. Na co dzień spożywamy go zdecydowanie za dużo. Jego nadmierne ilości prowadzą z kolei do nadwagi czy otyłości, zaburzeń układu hormonalnego czy układu trawiennego. Co więcej, zbyt duże ilości cukru w diecie zwiększają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II, chorób układu krążenia i nadciśnienia. Pogorszenie kondycji skóry i problemy stomatologiczne to kolejne konsekwencje „przedawkowania” cukru. Aby zminimalizować ryzyko ich wystąpienia, poprawić ogólną kondycję i samopoczucie, warto ograniczyć spożycie cukru. Pozostaje tylko pytanie: czym zastąpić cukier w diecie i jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru

 Czy zamienniki cukru są dla nas zdrowe?

Zanim powiemy sobie, czym zastąpić cukier, warto zatrzymać się na chwilę nad samym sensem stosowania jego substytutów. Czy zdrowy zamiennik cukru rzeczywiście jest taki zdrowy? Jaki wpływ może mieć on na nasze zdrowie? 

Na zdrowe zamienniki cukru najczęściej decydują się osoby, które dbają o sylwetkę i chcą zrzucić parę kilogramów, diabetycy i osoby będące na diecie bezcukrowej. Postawienie na zdrowy zamiennik cukru będzie także pożądane w przypadku diet z ograniczoną podażą węglowodanów. Wybierając zdrowe zamienniki cukru i chcąc mieć pewność, że w rzeczywistości będą one tak zdrowe, jak wskazuje ich nazwa, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Jednym z nich jest indeks glikemiczny, który określa procentowy wzrost poziomu cukru we krwi po upływie 2-3 godzin po spożyciu posiłku. Jest on jednym z czynników, który zadecyduje o tym, jaki zamiennik cukru okaże się w naszym przypadku najzdrowszy. Dla osób, które zainteresowane są dietą o niskim indeksie glikemicznym, świetnym rozwiązaniem może okazać się dieta pudełkowa we Wrocławiu.

Czym można zastąpić cukier? 

Osoby poszukujące zdrowej alternatywy dla cukru mogą rozważyć stosowanie między innymi takich zamienników jak:

  • ksylitol – naturalny zamiennik cukru pozyskiwany z kory brzozy. Smakiem przypomina tradycyjny cukier, jednak wyróżnia się zdecydowanie niższą kalorycznością i niskim indeksem glikemicznym,
  • stewia – przez niektórych uważana za najzdrowszy zamiennik cukru. Choć jest od niego o wiele słodsza, nie ma kalorii, co oznacza, że może być spożywana przez diabetyków i osoby odchudzające się,
  • erytrytol – nie podnosi poziomu glukozy, przez co stanowi zdrowy zamiennik cukru dla diabetyków,
  • syrop z agawy – jest bardzo słodki, dlatego nie należy stosować go w dużych ilościach. Zawiera insulinę wspierającą pracę układu pokarmowego, obniża poziom cholesterolu, 
  • syrop daktylowy – choć wyróżnia się wieloma wartościami witaminowymi, ma dość wysoki indeks glikemiczny i jest bardzo kaloryczny. 

Jaki produkt jest najzdrowszym zamiennikiem cukru?

Wiemy już, czym można zastąpić cukier. Na rynku znajdziemy naprawdę ogrom jego zamienników. Warto jednak wiedzieć, że jedne z nich będą bardziej, a drugie nieco mniej zdrowe. Jaki zamiennik cukru jest najzdrowszy? Na co powinni postawić na przykład diabetycy? Jako najzdrowszy zamiennik cukru wskazuje się między innymi ksylitol i erytrytol. Te naturalne zamienniki cukru są idealną alternatywą dla białego cukru, która może być stosowana z powodzeniem przez diabetyków. Zdrowym zamiennikiem będzie również stewia, która nie ma kalorii, a wykazuje działania prozdrowotne. 

Jakich zamienników cukru lepiej unikać i na co uważać? 

Pamiętajmy, że nawet zdrowe zamienniki cukru spożywane w nadmiarze nie będą miały zbawiennego wpływu na nasze zdrowie. W stosowaniu każdego z nich zalecany jest umiar.  Warto również mieć na uwadze, że nawet wśród alternatyw dla białego cukru znajdziemy takie, których lepiej byłoby jednak unikać. Wśród nich będą wszelkiego rodzaju syropy, na przykład z agawy czy brązowego ryżu. Ten ostatni, choć dostarcza cennych składników mineralnych, może zawierać szkodliwy arsen, posiada wysoki indeks glikemiczny, a w swoim składzie ma cukry, jakie jak glukoza, maltoza czy maltotrioza. Nie powinien być on podawany niemowlętom i dzieciom. Poszukując zdrowych zamienników cukru i wybierając produkty spożywcze, które teoretycznie mają być eko, warto uważnie czytać skład na etykietach. 

Udostępnij

Skomentuj

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

Go Top